Цитатного из теоретической литературы.
Очень годное определение позиции женщины и в то же время - та самая нужная мне теория по неприкасаемым. Казалось бы, это очень разные вещи, и хотя автор пишет именно о женщинах, теория "нелюдей" хинин проступает очень отчетливо. Но за это я использую ее в своем эссе.

Сюда я пощу эту цитату, как хороший ответ на "у мужчин и женщин не может быть одинаковых прав, ведь мы же биологически РАЗНЫЕ".
Вопрос феминизма, конечно, немного не в этом. И автор очень хорошо описывает, в чем именно.

Meyda Yeğenoğlu "Colonial Fantasies: Towards a feminist reading of Orientalism"

"The construction of the subject requires another term or condition from which the subject distinguishes itself. This "other" term remains repressed, and its "forgotten" or repressed presence is the very condition of the autonomy and universality of the subject".

"We might read humanism as a discourse which marks woman rather than man. The place of the subject is emptied our by marking the other - woman - as different (emotional, weak, irrational, dependent, etc.). "Man" becomes the universal norm occupying that "empty" place and constituting the universal being of the "human" - from which woman is a "natural" deviation. In this structure, that which is marked as other is attributed the opposite characteristics of the subject. Thus, on the one hand, the other is made an element of comparison with the subject; on the other hand, she is and remains radically different from the subject. In this humanist trial in which the judge is also the prosecutor, the "other" is born accused: she is made lacking what the subject has and yet is threatening to the stable world of the subject by her radical difference".

"In the Hegelian text, the subject is constructed by a mediation through the other. The subject represents itself to itself through the other and constitutes itself as universal, abstract subject (the I or ego) by signifying the other as categorical opposite, a radical denial or negotiation of itself. In this operation of aufhebung, the different loses its difference, its incommensurability and its singularity and becomes the subject's other - a moment of identity".

Вообще дискурс феминизма и прав женщин особенно ясно встает перед глазами в последнее время. То ли потому что я живу в Лондоне, то ли потому что я учусь в СОАС, то ли из-за Тай и Адзисы и их количества в моей жизни.
Правильно поставленные вопросы о правах женщины кардинально отличаются от того образа феминизма, который застрял в голове у большинства обывателей - это очень большая ценность. По сути дела то, что пытается изменить феминизм - это гораздо большее, чем дарение цветов на восьмое марта и "официальное равноправие".
Это попытка убрать пол из первичной определяющей оценки человека.

И мне очень нравится это понимание и эта идея.

Ну и, конечно, про феминизм из цитатника Тай: тык тык.